De la „Nu vreau la dentist!” la „Wow, ce frumos a fost!”. Interviu cu Zâna Măseluță
-Nu vreau la dentist!
– Mi-e frică, mă doareeee!
– Nu deschid gura, îmi este teamă de toate aparatele astea!
– Fac orice, dar nu merg la stomatolog.
Sunt câteva dintre reacțiile pe care copiii mici, mari sau chiar adulții le au legat de mersul la stomatolog. Din păcate, cu cât ajungem mai târziu sau mai rar, cu atât problemele pot fi mai grave.
Cum obișnuim copiii cu stomatologul, cum îi ajutăm să scape de frica de medic și ce facem efectiv ca să îi împrietenim cu această procedură așa de importantă pe termen scurt, mediu și lung pentru sănătatea lor?
Am vorbit cu psiholog Dana Ryffel (foto), adică Zâna Măseluță de la MB Dental Junior din Cluj-Napoca.
Î: De ce se tem copiii de mersul la medic, mai exact la medicul stomatolog?
Psiholog Dana Ryffel, Zâna Măseluță la MB Dental Junior: Pot fi mai multe cauze pentru care copiii se tem de mersul la medic sau la stomatolog. În urma experienței mele de 5 ani ca psiholog într-un cabinet stomatologic, am identificat 5 posibile cauze.
Câteodată e vârsta prea fragedă (sub doi ani), temperamentul temător sau sensibilitatea la sunete, dar cel mai adesea sursa sunt experiențele anterioare neplăcute sau traumatice de la medic sau stomatolog (internări / analize de sânge / operații repetate / vizite dese la urgențe sau durere resimțită la stomatolog) sau frica de durere / toleranța scăzută la durere.
Î: Cum putem să îi ajutăm pe copii să nu trăiască această teamă?
Psiholog Dana Ryffel: Să îi ducem încă de la primii dințișori la controale regulate la stomatolog cu pregătire de acasă și o împachetare foarte frumoasă și atractivă a experienței sub formă de joacă.
Î: În cazul unul copil căruia deja îi este frică de medici/dentiști cum îl putem ajuta, ce putem face concret?
Psiholog Dana Ryffel, Zâna Măseluță la MB Dental Junior: Un copil căruia deja îi este frică va avea nevoie de desensibilizare treptată și multă răbdare din partea tuturor (medic/stomatolog și părinți).
Mai exact, e vorba despre ședințe repetate de acomodare cu mediul, instrumentele și medicul/dentistul, exerciții de respirație/relaxare, precum și mult control asupra situației.
El trebuie să fie cel care alege ce urmează să se întâmple și ce e pregătit să facă: dacă intră în cabinet și ce tip de tratament acceptă până vede cabinetul ca un mediu sigur și medicul/dentistul îi câștigă încrederea.
Atunci se întâmplă declicul și reușește să își depășească frica.
Î: Dacă pentru un control de rutină e mai ușor de convins un copil să stea liniștit pentru că nu simte niciun disconfort, cum abordăm situațiile în care copiii vor simți albinuța pe o măsea cariată sau chiar o seringă în gingia lor?
Psiholog Dana Ryffel: Noi, la clinica MB Dental Junior, avem un protocol foarte bine stabilit referitor la ordinea ședințelor care ne asigură colaborarea micilor pacienți.
Prima ședință este pentru socializare și acomodare, în care copiii fac cunoștință cu medicul dentist și li se prezintă instrumentarul. În ședința a doua vor primi o igienizare și fluorizare pentru a se obișnui cu instrumentele în guriță și abia din ședința a treia începem să lucrăm la căriuțe.
Dacă până în acest punct am reușit să câștigăm încrederea copiilor, cu siguranță vor coopera cu succes și la tratamentele dinților. Sigur că pe tot parcursul acestor ședințe avem nevoie de colaborarea părinților care să îi pregătească pe copii de acasă pentru ce urmează să se întâmple cu explicații jucăușe pe înțelesul lor, discuții despre diferența dintre presiune, disconfort și durere și evidențierea rezultatului final pozitiv, cu multe beneficii pentru ei.
Î: Cât de mult contează atitudinea medicului la care ducem pentru primele dăți copilul?
Psiholog Dana Ryffel: Atitudinea medicului de la prima ședință este foarte importantă în câștigarea încrederii copilului.
Dacă medicul are răbdare, e jucăuș și știe să intre în lumea fiecărui copil, acesta din urmă va dori să revină cu drag și la o ședință ulterioară, însă atitudinea medicului nu e totul.
Pregătirea teoretică și practică a medicilor pediatri / a stomatologilor pedodonți face diferența pe termen lung.
Î: Ce faceți voi, la MB Dental Junior, ca să îi împrieteniți pe copii cu stomatologii? Știu că o întâlnesc acolo pe Zâna Măseluță, adică pe tine, dar ce anume mai fac/văd ei?
Psiholog Dana Ryffel: La noi copiii intră în Regatul Dinozaurilor unde îi așteaptă jocuri, jucării, cărți și activități pe această tematică, atât în sala de așteptare, cât și în cabinet.
Pe lângă asta, așa cum spuneam anterior, avem un protocol bine stabilit cu două ședințe de acomodare treptată în care stomatologul are timp să câștige încrederea copilului.
În prima ședință se joacă efectiv cu instrumentele din cabinet care au și un nume foarte distractiv (de exemplu, avionaș, tremurici, elefănțel), iar în ședința a doua fac un concurs de spălat pe dinți cu medicul dentist care le spală dințișorii și-i face albi și strălucitori.
La noi totul este personalizat pe nevoile și dorințele copiilor pentru a-i ajuta să se simtă ca și acasă și să vadă medicul stomatolog ca pe un prieten foarte bun pe care abia așteaptă să-l revadă.
Î: Ne prezinți puțin cine sunt „personajele” de la cabinetul vostru?
Psiholog Dana Ryffel, Zâna Măseluță la MB Dental Junior: Sigur!
Fiindcă ne aflăm în Regatul Dinozaurilor, avem și două mascote de nădejde care îi ajută pe copii să se împrietenească cu mediul stomatologic: Max și Bella, dinozaurii noștri simpatici care și ei merg la stomatolog și despre care copiii află la prima ședință dintr-o poveste grozavă care îi pregătește pentru intrarea în cabinet.
Î: O altă temă importantă la vârste mici: igiena. Cum obișnuim copiii să respecte regulile de igienă (spălat bine pe mâini) și să nu-și mai bage mâinile în gură?
Psiholog Dana Ryffel, Zâna Măseluță la MB Dental Junior: Obișnuim copiii să respecte regulile de igienă printr-o rutină foarte bine stabilită pe care toată familia o respectă, indiferent unde se află (acasă, la bunici sau în vacanță), modelați de părinții care și ei respectă aceleași reguli de față cu copiii. E valabil și pentru spălatul pe mâini, dar și pe dinți.
E bine de știut totuși că preșcolarii știu regulile la nivel teoretic, dar de multe ori nu le pot pune în practică, de aceea, au nevoie ca noi, adulții, să le arătăm din nou și din nou ce și cum trebuie să facă.
Lumea lui Fram este un proiect de dezvoltare emoțională pentru copii și părinți. Ne dorim să-i ajutăm pe părinți să depășească ușor provocările din primii 7 ani. Cărțile pe care le scriem, în colaborare cu psihologi, terapeuți, dascăli și autori, îi ghidează pe părinți și pe copii cu ajutorul poveștilor amuzante, tehnicilor validate și exercițiilor ușor de făcut acasă. Jocurile și jucăriile de pe LumealuiFram.ro sunt sigure, certificate, cresc îndemânarea, capacitatea de concentrare și atenția copiilor.