Dacă ai și tu un copil energic, care e mereu în mișcare, e grăbit și observi că uneori se concentrează greu, poate că ți-ai pus întrebarea „Ce mă fac? Cum îl ajut?”

E normal să-ți faci griji când îl vezi că sare de la o activitate la alta, că nu a terminat de făcut puzzle-ul și deja vrea Lego, iar între timp mai ia și 3 cărți de pe raft. Cu care nici nu apucă să se joace tare mult, că deja le aruncă prin cameră.

Avem o veste bună pentru tine și pentru părinții care vor să-și ajute copilul să fie mai atent, mai dedicat activităților statice. Cartea  „Fram și Petrișor, prietenul fără astâmpăr” e disponibilă la presale.

Cartea e pentru toți copiii pentru că, indiferent cât de energici sunt, îi ajută să se concentreze mai ușor, să-și prelugească timpul dedicat activităților statice și să fie mai atenți. E scrisă de psihologul Irina Nikolaus (Forgaciu) și conține o poveste cu Fram și Petrișor, dar și tehnici valoroase, exerciții practice, ușor de făcut acasă. Totul se întâmplă în joacă, amuzant, cu ajutorul lui Fram, cel mai cunoscut și simpatic urs polar.

Am întrebat-o pe Irina de ce a scris o carte despre copiii energici, cum îi ajută povestea cu Petrișor și tehnicile din carte.

Î: De ce o carte despre copiii energici? De ce ai decis să scrii pe această temă?

Psihologul Irina Nikolaus: Această carte îi ajută pe cei mici să nu fie singuri, să obțină înțelegerea celorlalți copii și să se înțeleagă pe ei înșiși.

Dacă cititorii se regăsesc în personajul Petrișor, pot să se înțeleagă mai bine și să fie mai motivați să lucreze cu problema lor. Este ca și cu spălatul pe dinți. În momentul în care copilul conștientizează că dinții lui pot fi atacați de carii, că în primul rând el este responsabil pentru sănătatea cavității bucale, va respecta mult mai ușor regulile de igienă, chiar dacă n-are chef de ele.

În momentul în care copiii devin conștienți, este mai simplu să obținem cooperarea lor.

Cititorii care nu sunt foarte energici își vor înțelege colegii, iar astfel putem preveni fenomenele de respingere și de hărțuire (bullying).

Î: La fel ca și la restul cărților din seria Emoțional, cartea cu Fram și Petrișor cuprinde o poveste care e însoțită de tehnici, exerciții practice pentru părinți și copii. Care e scopul exercițiilor?

Psihologul Irina Nikolaus: Părinții primesc exemple despre cum să transforme situațiile cotidiene în oportunități de învățare, cum să le acorde copiilor energici un timp de calitate, cum să prelungească durata implicării copilului într-o activitate statică, ce să facă în momentele în care cel mic se întrerupe.

Copiii se vor distra în timpul unor jocuri terapeutice care pot fi testate cu succes acasă.

Î: Jocurile pe care Fram i le propune lui Petrișor îl ajută pe acesta din urmă să se concentreze și să fie absorbit de joc. Cât ar trebui să “lăsăm după copil” și cât ar trebui să impunem noi jocul, activitatea, durata jocului?

Psihologul Irina Nikolaus: Cuvântul-cheie este echilibrul. Trebuie păstrat echilibrul dintre a ne impune și a ceda, astfel încât fiecare să aibă partea sa de câștig.

Se poate întâmpla ca micuțul cititor să vină cu ideile sale, originale, la fel de bune ca și cele din carte. Când nu mai rezistă, putem insista să mai rămână în sarcină 10 secunde, apoi 20 de secunde, pe măsură ce observăm progresul, mărim intervalul de timp în care stăruim să se concentreze sau să nu abandoneze.

Î: Cartea “Fram și Petrișor, prietenul fără astâmpăr” se adresează mai multor categorii de cititori. Pe de o parte, îi ajută pe copiii energici să-și cultive abilitatea de a-și menține atenția și concentrarea într-o sarcină. Mi se pare extraordinar că poți face asta cu ajutorul unei cărți. Cum îi ajuți să se concentreze și să-și păstreze atenția?

Psihologul Irina Nikolaus: Aducem lumea jocului în viața lui. Orice se poate corecta prin joacă, artă și cu susținerea lecturii de bună calitate.

Răbdarea nu înseamnă doar a aștepta, ci a-și păstra o atitudine bună, pozitivă, constructivă atunci când așteaptă.

Dacă tratăm comportamentul copilului ca și cum e doar nepotrivit, apare tentația de a recurge la amenințări, etichete negative și pedeapsa: „Dacă te mai miști mult pe scaun, nu te mai ajut, că numai mă enervez, copil agitat ce ești.”

Însă dacă este cu adevărat înțeleasă nevoia sa de mișcare, imediat comportamentul indezirabil va putea fi privit dintr-o altă perspectivă și copilul va putea fi ajutat.

Activitățile propuse sunt amuzante, distractive și se recomandă creșterea progresivă a timpului în care rămâne implicat, înainte de a renunța.

Î: Cartea îi va ajuta pe părinți, educatori sau profesori să-i înțeleagă pe copiii foarte energici. În plus, îi ajută și pe copii să înțeleagă de ce unii prieteni sau colegi de-ai lor au dificultăți de concentrare. Din experiența ta, sunt mulți copii energici?

Psihologul Irina Nikolaus: Incidența în rândul populației pediatrice este de 5-7%, însă deficitul de atenție și hiperactivitate este una dintre tulburările cel mai frecvent diagnoticate greșit și tratate medicamentos când nu este necesar.

Î: Spune-ne puțin despre povestea lui Fram și Petrișor. Ce descoperă Fram, cum îl ajută pe Petrișor și ce învățăminte crezi că vor extrage copiii din poveste? Ce îți propui să transmiți cu ajutorul cărții?

Psihologul Irina Nikolaus: Fram are un musafir, pe Petrișor. El este un prieten fără astâmpăr, care se plictisește repede de orice activitate interesantă.

La început, Fram este uimit și intrigat de rapiditatea cu care Petrișor își alege alte activități, renunțând repede la ceea ce părea interesant: ”Deja? Dar abia ce am început jocul de șah.” Totuși, în loc de respingere, Fram a ales o altă atitudine, mult mai prietenoasă și mai constructivă, ajutându-l pe Petrișor să se integreze în familie.

Î: Care sunt beneficiile pe care citirea cărții o aduce copilului și părintelui?

Psihologul Irina Nikolaus: Părinții petrec timp citind și informându-se despre anumite caracteristici ale copilului. Exact așa cum părintele beneficiază de pe urma informațiilor citite, va beneficia și copilul, parcurgând o carte pe înțelesul său. Primul pas în rezolvarea oricarei probleme este înțelegerea ei. Ce se dă și ce se cere.

Indiferent de particularitățile personalității lor, copiii au nevoie să fie tratați cu iubire, cu respect, cu blândețe și să le fie ascultate rugămințile. Au nevoie să se simtă acceptați așa cum sunt, un pic diferiți, dar prietenoși și dornici să dezvolte relații armonioase cu ceilalți semeni.

Păstrându-și calmul și atitudinea pozitivă în relația cu copiii hiperactivi, adulții și colegii de grupă sau prietenii vor reuși să le modeleze încet-încet comportamentele în direcția dorită.

În carte apar diverse reguli necesare unei bune conviețuiri, cum ar fi aceea de a pune în ordine jucăriile cu care s-au jucat copiii, mai ales când acestea conțin piese mici: “<…> schimbăm jocul. Dar mai întâi te rog ajută-mă să așez piesele de șah înapoi în cutie, ca să nu le pierdem.”

De asemenea, este abordată ideea recompenselor imediate.

Știați că un copil dependent de recompense își va pierde motivatia interioară? Am adulți în terapie care încă se așteaptă de la partenerii de viață să fie răsplătiți pentru diverse activități simple în care s-au implicat.

Î: Pentru ce vârstă e potrivită această carte?

Psihologul Irina Nikolaus: În funcție de nivelul fiecărui micuț cititor, estimez că poate fi utilă începând de la vârsta de 3 ani și continuând cu școlarii din clasele primare.

Î: De ce e Fram potrivit să spună această poveste?

Psihologul Irina Nikolaus: Fram este un personaj foarte îndrăgit de copii, de la mic la mare. Într-o formă originală, Fram îi va ajuta pe micuții cititori să își înțeleagă colegii sau pe ei înșiși, fără a se simți atipici sau diferiți.

Când un personaj îți este drag, e ușor sa accepți din partea lui lecțiile despre viață.

De asemenea, copiii sunt mai atrași de activitățile propuse de către un personaj îndrăgit, decât de cele propuse acasă, fiindcă „trebuie”.

 

***

 

Sperăm că îți sunt de folos informațiile din intervul cu psihologul Irina Nikolaus.

Cum te ajută concret cartea și ce spun părinții și psihologii care deja au citit-o poți afla aici.