Zilele trecute, Claudia ne-a scris pe pagina noastră de Instagram. Ne-a povestit despre provocările pe care le-a avut cu acomodarea fiului ei, David, la creșă. Ne-a împărtășit experiența ei și lecțiile pe care le-a învățat.

Sperăm să fie de folos pentru cât mai mulți părinți care se pregătesc pentru această etapă importantă.

Cadrul

Am sunat-o pe Claudia marți, la ora 9:45, când David era deja la grădiniță și astfel am putut vorbi fără întreruperi. A fost extrem de sinceră și simțeam că vrea să ajute alți părinți. Acesta era motivul pentru care ne-a contactat: să le ajute pe alte mame să nu treacă prin ce a trecut ea.

Să tragă un semnal de alarmă.

Programasem 10-15 minute de discuție cu ea. Dar nu ne-am putut opri mai devreme de 45 de minute.

Claudia Plăcintă are 29 de ani, lucrează pe administrativ la Emerson și locuiește în Cluj-Napoca împreună cu familia. În octombrie 2017, s-a născut David, un copil drăguț, vesel și tare dulce.

În iulie 2019, David a început să meargă la creșă. Avea un an și 10 luni, iar Claudia a ales pentru el o creșă privată. Urma să se întoarcă și ea la serviciu și își dorea ca fiul ei să meargă la creșă cu drag, să învețe lucruri noi și să se distreze.

Problema

Am întrebat-o pe Claudia cum a fost adaptarea la creșă. Ce a funcționat și ce nu.

A fost groaznic. Plângea, urla, făcea tantrumuri și crize foarte urâte, se trântea pe jos. 
Le făcea dimineața, dar și după ce ieșea de la creșă. Uneori mă ignora complet, mă pedepsea. 
În plus, se trezea plângând noaptea, se chinuia tare mult. Dura chiar și jumătate de oră 
până se calma. Era cu totul altul față de cum era înainte să înceapă creșa. A început să 
lovească, să facă crize lungi, ne-a povestit Claudia.

Ea spune că a făcut legătura dintre creșă și noul comportament al lui David pentru că fix atunci a început să se manifeste în acest mod. În plus, copilul era supărat și nu voia nici să audă de creșă.

„Plângea când îl duceam, plângea și acolo, când își amintea de noi, iar după-amiaza, după ce ieșea, făcea foarte urât, cu crize multe și lungi, de 20-30 de minute în care nimic nu-i era pe plac. La creșă, stătea doar în brațele educatoarei sau în jurul ei”, spune Claudia.

Mama lui David își amintește că mai bine de o lună au durat stările acestea.

Eram frustrată că plângea. Trebuia să mă întorc și la muncă, îmi venea să-mi dau demisia, 
simțeam că nu fac bine. În primele 3 zile, stăteam pe canapea și plângeam cât era el 
la creșă. Apoi, îl scoteam de la creșă și începeau crizele, ne împărtășește Claudia.

Pauza

David a întrerupt de mai multe ori creșa în primele luni. Se îmbolnăvea des, uneori era răcit, alteori avea otită.  Când începuse să fie mai bine, Claudia a fost nevoită să-l retragă pentru că i s-a agravat otita. Avea otită purulentă și urma o intervenție de scoatere a puroiului, așa că din octombrie nu a mai mers la creșă.

A urmat o pauză de câteva luni, iar apoi a revenit în ianuarie, pentru scurt timp însă, pentru că a venit starea de urgență și s-au închis grădinițele.

Schimbarea

La începutul anului 2021, Claudia s-a hotărât ca, de data asta, să facă lucrurile altfel. Își dorea ca David să meargă la grădiniță. Avea deja 3 ani, deci urma să fie în alt mediu și să aibă alți colegi. Claudia se temea însă că vor reveni plânsetele fără oprire, crizele și comportamentul violent.

Atunci a început să caute pe Google cărți despre grădiniță. Și a cumpărat 2 cărți: Fram la grădiniță și Max merge la grădiniță.

„Am fost foarte stresați legat de întoarcerea lui în colectivitate. Urma să meargă la altă grădiniță. Inițial era la privat, acum urma să meargă la stat. Am început să îi vorbesc despre grădiniță, lucru pe care nu-l făcusem înainte. Și trebuia să o fac. Am început să îi explicăm ce se întâmplă acolo, dar m-am gândit că ar fi mai de folos dacă aș găsi cărți în care să vadă că și alți copii merg la grădi. M-am gândit că ar fi mai deschis să afle din cărți, să vadă în ilustrații personaje care trăiesc același lucru ca și el”, spune Claudia.

O soluție salvatoare: o carte cu un urs polar care merge la grădi

Claudia spune că David s-a atașat foarte tare de cartea Fram la grădiniță. Îl iubea pe ursuleț și chiar îl admira, crede mama lui:

În „Fram la grădiniță”, Fram și Ana au stări diferite. Fram e entuziasmat, în timp ce Ana 
e retincentă, speriată. David era mai mult ca Ana, dar își dorea să devină ca Fram: 
curajos și entuziasmat.

Claudia ne-a spus că David cerea cartea înainte de fiecare somn, la prânz și seara. „Încă de la început, David s-a atașat de carte. L-a ajutat foarte mult.  Prin august am început să ne pregătim. Am avut o lună în care citeam de două ori pe zi cartea. Deja o știam pe dinafară.”

David descoperă cartea Fram la grădiniță

Am întrebat-o pe Claudia cum i-a ajutat pe ei cartea.

„Pe David l-a calmat, i-a confirmat că e în regulă, că grădinița e un mediu ok, că vor fi mulți copii, că fiecare copil trece prin starea asta, ca și el. Când am citit, am văzut că a înțeles tot ce se întâmplă acolo, care sunt pașii. Și a înțeles că mami se întoarce întotdeauna”, spune ea.

Primele zile la grădiniță

De data asta, Claudia a ales să-i vorbească lui David despre ce se va întâmpla la grădiniță. Citeau cartea cu Fram, discutau despre ce se va întâmpla acolo și făceau exercițiile și tehnicile propuse de psihologul Irina Nikolaus în cartea Fram la grădiniță.

Rezultatul? David a început să fie curios, interesat și chiar aducea vorba de grădiniță cu zâmbetul pe buze, nu cu furie și supărare.

„Înainte de prima zi, i-am spus că ne apropiem de marea aventură. Îl întrebam cum ar vrea să fie în prima zi, ca Ana sau ca Fram? Îi explicam că e normal să treacă prin ambele stări. I-am explicat că îl înțeleg, că și eu, și tati am trecut prin asta. Și am subliniat că ne întoarcem întotdeauna după el”, spune Claudia.

În prima zi, David a mers zâmbind la grădiniță, iar Claudia își amintește că până și educatoarea a fost uimită că totul a fost ok. Un mic plâns a existat doar când au venit mami și tati după el, la final de program. La fel de bine a fost și următoarele zile și săptămâni.

A urmat o nouă pauză pentru David, odată cu închiderea grădinițelor, iar săptămâna aceasta, în 8 februarie, David a revenit la grădi. E vesel, adaptat și echilibrat. Claudia, mama lui, ne-a scris și ne-a spus cât de mult i-a ajutat pe amândoi cartea.

Mama pleacă acum, dar amintește-ți: Mama se întoarce întotdeauna!

Am fost foarte stresată legată de creșă și de grădiniță. Pe cât de mult m-am stresat, 
pe atât de puțin m-am pregătit. Nu mi-am dat seama că trebuia să îl pregătesc, 
să vorbesc cu el, să citim cărți. Apoi am conștientizat greșeala, 
iar la grădiniță s-a adaptat foarte repede și bine, ne-a mărturisit Claudia Plăcintă.

Ne-am gândit că ar putea să vă ajute și pe voi experiența pe care Claudia a împărtășit-o cu noi, în 45 de minute de discuție telefonică. Am simțit toată deschiderea, sinceritatea și bunăvoința ei. Îi mulțumim mult pentru informații, fotografii și pentru deschidere!

Copilul tău când începe grădinița? Ce exerciții vrei să faci cu el? De când începi? 🙂

 

Dacă vrei să comanzi cartea Fram la grădiniță, o găsești aici, în pachetul Fram emoțional.

 

Pachetul cuprinde cărțile Fram la grădiniță și bullyingul și Fram în lumea emoțiilor și a întunericului.

Ambele sunt scrise de psihologul Irina Nikolaus (Forgaciu) și cuprind povești, exerciții recomandate de psihologi și tehnici

verificate și ușor de făcut acasă.

Dă click aici și află detalii despre pachetul Fram Emoțional.

Mult succes și spor la „grădinărit”!