Începe școala. Cum să pregătești copilul și să eviți stres, dureri și plânsete
– Am crezut că totul va merge strună la școală pentru că fusese la grădiniță și deja era adaptat la noi medii. Dar ne-am lovit de refuzuri, plânsete și multă frustrare.
– Copilul meu nu vrea la școală. Pur și simplu nu vrea! Amintește doar de gradiniță și nu-i place deloc.
– Încă din primele zile, ceilalți copii au început să fie răutăcioși și să-l excludă din grup. Nu știu ce să fac…seara spune că îl doare burta, iar dimineața e tare trist.
– Îi e greu să stea în bancă, să respecte liniștea la ore sau să se concentreze. Cum îl ajut?
Sunt câteva dintre provocările părinților atunci când copiii lor încep școala.
Începerea școlii e un moment important din viața copilului. Și din viața părinților. Acordă-i atenție de la început, ca să nu trebuiască să repari pe parcurs. Ajută-l să meargă cu drag, cu bucurie și să privească învățarea cu multă curiozitate și entuziasm. Dar și să știe ce urmează și care sunt regulile.
Începerea școlii vine cu noi provocări emoționale care pot să-i dea peste cap micul univers al copilului. Are colegi noi, o învățătoare sau un învățător nou, reguli noi. Iar copiii de 6-7 ani pot să fie de multe ori răutăcioși, lucru care nu ajută la adaptare.
Ce poți face ca să-l ajuți pe copil să aibă o adaptare lină la școală, să se integreze ușor și să gestioneze bine cazurile de bullying, atunci când ele apar?
Am publicat noua carte de dezvoltare emoțională pentru copii și părinți, despre prima zi de școală. Cartea este scrisă de psihologul Cristina Buja.
Am întrebat-o pe autoarea cărții, psihologul Cristina Buja, de ce s-a gândit să scrie o carte despre începerea școlii, de ce e nevoie de așa ceva și ce putem face noi, ca părinți, ca să ne asigurăm că al nostru copil e în siguranță la școală.
Î: De ce o carte cu titlul Fram începe școala?
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Păi, Fram a fost la grădiniță și ne-am gândit că este vremea să meargă și la școală. Cartea a fost gândită ca un sprijin pentru copiii și părinții care trec în această nouă etapă. Pentru că orice etapă este mai ușoară când ești pregătit pentru ea. Copiii, și nu doar ei, au această nevoie de predictibilitate și dacă își fac o idee despre ceea ce va urma le va fi mult mai ușor să se adapteze. Cartea atinge pas cu pas mai multe întrebări care apar când un copil știe că va merge la școală. Și oferă indicații pentru părinți în așa fel încât să știe cum să își ajute copiii atunci când devin temători.
Decizia de a alege această temă și acest titlu pentru carte a venit cumva lin și natural. Pe de o parte în seria Fram există cărți care vorbesc despre grădiniță, adică Fram a mers la grădiniță, și pe altă parte, colaborarea noastră a început în vremea în care eu chiar mă pregăteam intens pentru acest subiect, băiețelul meu fiind atunci grupa mare la grădiniță. E o carte cercetată și aplicată în prealabil.
Î: Cui i se adresează cartea? Cine ar trebui s-o citească?
Psihologul Cristina Buja: Cartea se adresează copiilor și părinților deopotrivă. Pentru copii este o poveste ilustrată color în care am presărat din loc în loc aventură și ceva umor. Pentru părinți am introdus argumente psihologice și îndrumări punctuale, în așa fel încât să le fie mai ușor să îi însoțească pe copii.
Cartea este adresată familiilor în care:
– copilul este în ultimul an de grădiniță sau începe clasa 0;
– copilul este în primii ani de școală și se confruntă cu dificultăți de adaptare;
– copilul prezintă simptome … să le spune neobișnuite (este mai agitat decât de obicei, mănâncă mai mult sau mai puțin, are probleme cu somnul, merge mai des la toaletă sau are accidente, îi lipsește cheful de joacă și interesul pentru activități care altădată îi plăceau, se plânge de dureri de stomac cu precădere înainte de a pleca la școală sau seara, înainte de culcare).
– părintele este temător cu privire la începerea școlii;
– membrii familiei sunt fani Fram și își doresc să citească o nouă poveste cu el.
Î: Care sunt principalele probleme/provocări cu care se confruntă părinții copiilor care încep școala?
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: În primul rând preocupările și temerile pot fi diferite în funcție de experiențele noastre de până în acel moment și în funcție de caracteristicile copilului, dar și ale părintelui. Sunt și elemente comune, pe care le-am regăsit la copii și părinți, cum ar fi întrebările practice despre cum va fi acolo și unele temeri care țin de cum mă voi descurca. Iar în cazul părinților cele mai frecvente întrebări sunt de tipul Ce voi face dacă nu va vrea să rămână sau să mai meargă? și Ce fac dacă vor exista episoade de bullying?
Î: Dacă ar fi să faci un „sinopsis” al cărții în doar câteva cuvinte care ar fi acela? Cum ai descrie povestea în doar câteva cuvinte fără să faci spoiler?
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Este o carte care prezintă școala ca o nouă aventură, unde desigur pot exista și provocări pentru care Fram și părinții lui găsesc împreună soluții. Are la bază un dialog dinamic și amuzant despre școală cu toate aspectele ei: clasa, colegii, învățătoarea, pauzele, regulile de comportament și de relaționare.
Î: Noi, cei născuți în anii 80, am avut prima zi de școală. Părinții noștri, cei născuți, probabil, în anii 60, au avut și ei prima zi de școală. La fel și bunicii născuți în anii 30 – 40. Ce s-a schimbat astăzi fundamental la prima zi de școală astfel și ne pune pe noi, părinții, în situația să citim și studiem mai mult pe marginea subiectului?
Psihologul Cristina Buja: Un element care s-a schimbat foarte de curând și pe care nu l-am atins în carte pentru că ne dorim să fie un sprijin pe termen lung și ne păstrăm optimismul întoarcerii la viața de dinainte de pandemie, este purtarea măștii. Iar aici lucrurile sunt foarte simple, ce transmite și cum abordează părintele acest subiect, la fel o va face și copilul. Și da, acest detaliu este valabil pentru aproape orice.
S-a mai schimbat, în mare parte, și faptul că nu mai știi învățătoarea până în prima zi de școală, prin urmare nu ai cum să o prezinți copilului, nici măcar să îi oferi câteva elemente. Dar s-a schimbat și faptul că poți vizita școala, ceea ce și recomand, și astfel copiii pot avea o imagine vizuală despre locul în care vor merge.
Î: Știm că una dintre cele mai frecvente probleme la școală este bullying-ul. Ți-aș adresa aici mai multe întrebări. Să le luăm pe rând. Cum ai defini termenul în cuvinte simple pentru toată lumea?
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Toți copiii se ceartă uneori, dar bullyingul este mai mult decât un simplu conflict. Bullyingul în termeni cât mai simpli este este atunci când cineva își folosește puterea pentru a controla sau a face rău altcuiva, în mod intenționat și repetitiv. Nu vorbim aici doar de agresiuni fizice, ci și de tachinarea sau derâderea cuiva. Să vă ofer câteva exemple: lovirea, împingerea, amenințarea cu bătaia, furtul banilor sau al altor lucruri, porecle răutăcioase, batjocoritul, tachinarea, răspândirea zvonurilor, exluderea deliberată dintr-un grup, postarea de mesaje denigrante pe social media (cyberbullying).
Î: De ce crezi că apare bullying-ul în școli și în mod deosebit la cei cu vârste mai mici?
Psihologul Cristina Buja: Cred că apare cu precădere în școli pentru că nu se manifestă la vedere, ci în spații în care adulții nu sunt foarte prezenți (curtea școlii, toalete, diferite colțuri ascunse, în clasă în pauze, pe drumul dintre casă și școală etc.).
Motivele din spatele comportamentului de bullying sunt poate la fel de diverse precum copiii înșiși. Unii vor ce au alții, le vor banii sau lucrurile, alții capătă astfel atenția colegilor, dar cel mai adesea, însă, agresorii vor să se simtă puternici, prin urmare caută copiii pe care îi văd ca fiind mai slabi sau mai puțin capabili să se apere.
Î: Ce trebuie să facă un părinte al cărui copil e victimă a bullying-ului?
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: În primul rând este important să ne asigurăm că ei se simt suficient de în siguranță cu noi pentru a ne spune dacă sunt agresați. Apoi trebuie să luăm în serios plângerile copilului cu privire la comportamentele de hărțuire de la școală, altfel nu vor mai apela la sprijinul nostru. Sigur că uneori se pot descurca singuri, dar de multe ori, în situațiile de bullying le este mult mai greu să o facă. Și întotdeauna le va fi mai ușor dacă vor avea pe cineva care să le fie alături, să îi înțeleagă și să îi ghideze.
Sunt și situații în care copiii nu povestesc, din diverse motive, și atunci ajută să le oferim noi ocaziile să ne povestească și să fim atenți la semnele care ar putea arăta că este o victimă a bullying-ului. Dacă se dovedește ca fiind adevărat atunci ajută să anunțăm școala atât pentru a preveni aceste ocazii (supraveghere mai atentă) cât și pentru a asigura consiliere și asistență psihologică acolo unde există un astfel de serviciu.
Î: Cum ar trebui să răspundă, reacționeze un copil atunci când se confruntă cu o asemenea problemă?
Psihologul Cristina Buja: Să încerce să se distanţeze de copilul respectiv și de situația respectivă. Când asta nu se poate atunci să reacţioneze într-o manieră fermă, să traseze limitele și să încerce să oprească agresiunea, dar fără agresiune. Ulterior să caute protecție prin a solicita ajutor unui adult (profesor și părinte).
Î: Cum ar trebui să ne pregătim, concret, pentru prima zi de școală a copilului nostru?
Psihologul Cristina Buja: Cartea ”Fram începe școala!” este o foarte bună resursă tocmai pentru a ne pregăti pentru prima zi de școală. Ajută să fim noi informați și pregătiți să îl putem susține și să îi răspundem la întrebări. O parte care poate crea nesiguranță și tensiune este faptul că nu are experiențe legate de spațiul educațional în care va merge (școală, clasă, învățătoare, colegi, reguli etc). Întrebările legate de aceste aspecte sunt normale și dacă ele nu apar din inițiativa copilului este în regulă să le abordăm noi. Ce poate ajuta este să mergeți când sunt organizate zilele porților deschise pentru a cunoaște mediul.
Î: Ai o vastă experiență în lucrul cu părinții și cu copiii. Dacă ar fi să-ți sintetizezi întreaga experiență într-o lecție pe care le-o oferi părinților, care ar fi acea lecție? Un sfat practic pentru părinții care-și pregătesc copiii pentru prima zi de școală.
Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Ce spun foarte des și continui să o fac, pentru că îmi doresc să ajungă la fiecare părinte în parte și să rămână în el, este îndemnul de a fi disponibili cu răbdare, blândețe și cu intenția de a privi viața din perspectiva lor, a copiilor noștri.
Cartea e disponibilă aici: https://lumealuifram.ro/carti/fram-incepe-scoala/