Bullying în rândul copiilor. Cum îl putem gestiona alături de cei mici

– Mami, colegul meu mi-a luat mâncarea și azi! A aruncat-o pe jos.

– Tatiii, copilul acela îmi spune mereu că sunt gras și urât.

– Știi, m-a tras de păr și orice spun sau fac, râde de mine.

– Eu nu mai vreau să merg la școală. Niciodată! E plin de copii răi!

Ai primit vreodată astfel de plângeri de la copilul tău? Dacă da, probabil ai simțit și tu furie, neputință și dorința să faci ceva. Ceva care să-ți ajute copilul să depășească provocarea. Ce e de făcut ca să-l ajuți pe copil la modul real?

Potrivit unui studiu citat de PressOne, „unul din patru elevi se simte hărțuit la școală. Adică este ținta unui comportament agresiv, care se repetă și care-l plasează într-o poziție de inferioritate.”

Din păcate, bullyingul e tot mai des întâlnit în școli, grădinițe, parcuri și locuri de joacă. Poate am fost și noi, la rândul nostru, țintele răutăților în copilărie sau adolescență, dar parcă atunci când copilul tău e cel care suferă, durerea e și mai mare.

Cu ajutorul psihologului Cristina Buja, autoarea cărții „Fram începe școala”, în rândurile de mai jos ne propunem să facem lumină în acest caz: ce e bullyingul, cum putem să ne asigurăm că vom afla repede în caz că al nostru copil se va întâlni cu el, ce facem concret și ce semne ne pot da de bănuit.

Ce este bullyingul

Psihologul Cristina Buja spune că ne referim la bullying atunci când cineva își folosește puterea pentru a controla sau a face rău altcuiva în mod intenționat și repetitiv.

„Din discuțiile cu părinți care au copii de 7-8 ani, am aflat că bullyingul face parte din ce în ce mai des din viața lor, mai ales odată cu începerea școlii. Copiii sunt mai mari, au comportamente mai răutăcioase. Dacă un copil începe școala pe picior greșit, poate să nu mai iubească școala și să nu își dorească să meargă la școală, pentru că asociază școala cu un comportament agresiv sau cu un copil care nu îi dă pace”, afirmă Cristina Buja. În timp, acest lucru îi poate provoca anumite traume, completează psihologul.

Cum îl putem pregăti pe copil ÎNAINTE să fie ținta bullyingului

Cristina Buja crede că totul pornește de la încredere și de la relația dintre părinte și copil.

„Noi ca părinți trebuie să ne asigurăm că al nostru copil se simte suficient de în siguranță cu noi pentru a ne spune dacă se întâmplă ceva cu el, altfel devine foarte greu să îl ajutăm. Aici e partea cea mai importantă.

Copilul trebuie sa aibă această încredere și credință de a comunica dacă apar conflicte pentru că uneori pot fi doar niște conflicte, dar bullyingul este ceva mai mult decât un simplu conflict. Atunci când aceste hărțuiri apar, e important ca fiecare copil în parte să comunice cu părintele, pentru că părintele îl poate învăța cum să se apere”, afirmă psihologul Cristina Buja.

Cum construim puntea de încredere dintre părinte și copil

Autoarea cărții „Fram începe școala” ne propune să ne asigurăm că el, copilul, ne spune cu ușurință tot ceea ce îl frământă: să creăm acea punte de încredere dintre părinte și copil, să-i fim alături cu adevărat, să empatizăm cu el și să comunicăm pe înțelesul lui.

Și să luăm în serios plângerile copilului pentru a nu crește conflictul.

 

Iată mai jos un scurt interviu cu psihologul Cristina Buja pe această temă

Î: Cum se comportă de regulă copiii atunci când sunt victime ale bullingului?

Psihologul Cristina Buja: Semnele sunt de mai multe tipuri: devin triști, apatici, dorm puțin și agitat, devin agresivi cu cei din jurul lor, face pipi în pat, nu mănâncă sau mănâncă foarte mult, ceea ce duce la tulburări alimentare.

Î: Ce facem în momentul în care copilul ne spune că un coleg l-a lovit sau află că cineva îi face rău în mod constant?

Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Trebuie să găsim un echilibru, mai ales atunci când e vorba de vârste mai mari pentru că e foarte important să învețe să se apere singuri și să se descurce singuri. Aceste lucruri le putem afla prin întrebări de orice tip pentru a verifica și afla cât de afectat e copilul.

Putem apela la ajutor din partea școlii, vorbind cu învățătoarea, directorul școlii sau chiar consilierul școlii. Putem apela la un psiholog atunci când simțim nevoia.

Î: Care sunt pașii pe care putem să-i facem atunci când bullingul a luat deja amploare?

Psihologul Cristina Buja, autoarea cărții Fram începe școala: Trebuie să comunicăm cu copilul, dar e important să vorbim și la grădiniță sau la școală cu educatoarea/învățătoarea sau chiar cu directoarea dacă e nevoie, pentru a gestiona și ele la rândul lor ce e de gestionat.

Atât directorul, cât și consilierul școlii pot fi mediatori mai departe și cu părinții celuilalt copil, deoarece și copilul care realizează bullying poate avea nevoie de ajutor, acest lucru putând fi un semnal de alarmă și pentru agresor, nu numai pentru cel agresat.

 

***

 

În cărțile „Fram la grădiniță și bullying-ul” și „Fram începe școala”, copiii și părinții găsesc povești captivante cu care îi ajută pe cei mici să se familiarizeze cu schimbarea de mediu, să se adapteze în noua etapă din viața lor și să o înțeleagă.

În plus, cărțile conțin exerciții, tehnici și jocuri prin care îi ajutăm pe copii să gestioneze bullyingul, să aibă încredere în noi ca părinți și să-și dezvolte un scut emoțional puternic ca să poată trece mai ușor peste situațiile conflictuale în relațiile lor cu colegii. Le găsești aici.